http://sklep.sphcredo.pl/

Sklep on-line

left - cenny news

Napotkałeś na dobry temat?
Podziel się nim z nami !

redakcja@portalnaukijazdy.pl

Newsletter

Chcesz zaliczyć egzamin na prawo jazdy za pierwszym podejściem? Zapisz się na naszą listę "Zdaję na prawko"
a sukcesywnie będziesz otrzymywał pomocne wiadomości i materiały.
Wpisz poniżej swoje imię i adres email

Twoje imię:

Adres e-mail:

Partnerzy serwisu


 

 


 

 


Kat .B - Parkowania, inne manewry

Egzamin praktyczny w ruchu drogowym to także wykonywanie manewrów parkowania. Rodzaj i miejsce parkowania wybiera i wskazuje egzaminator. Do wyboru ma parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem, wyjazd tyłem i parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami – wjazd tyłem wyjazd przodem.

Pamiętaj, że zamiar wykonywanych manewrów należy wcześniej sygnalizować. Z reguły jest tak, że parkowanie odbywa się bezpośrednio z jezdni, wzdłuż której znajduje się parking – gdy tylko egzaminator oznajmi, że będziemy wykonywać manewr parkowania, rozpocznij przygotowania do jego wykonania właśnie od włączenia odpowiedniego kierunkowskazu – niech to nie będzie zaskoczenie dla pojazdów poruszających się za Tobą. Również wyjazd ze stanowiska po zaparkowaniu należy sygnalizować. Brak kierunkowskazu przy wjeździe bądź wyjeździe ze stanowiska dyskwalifikuje całe zadanie – co skutkuje jego niezaliczeniem.

Masz prawo jedno parkowanie wykonać błędnie, jednak będzie je trzeba powtórzyć – wówczas drugie podejście należy wykonać poprawnie. Pamiętaj, że aby parkowanie (skośne lub prostopadłe) zostało zaliczone, należy ustawić pojazd w stanowisku w taki sposób, aby odległość od zaparkowanych pojazdów pozwalała na swobodne otworzenie drzwi naszego auta i umożliwiała wyjście z pojazdu. W przypadku parkowania równoległego egzaminator musi nam zapewnić takie miejsce, w którym długość miejsca parkowania będzie stanowić około 2-krotności długości pojazdu egzaminacyjnego. I tutaj także pamiętajmy o prawidłowym sygnalizowaniu wykonywanego manewru i każdorazowego ponawiania kierunkowskazu w sytuacji, gdy ten się wyłączy na skutek manewrowania kołem kierownicy.

Ważne, aby podczas parkowania nie najechać na krawężnik w taki sposób, że koła (lub jedno koło – np. przy parkowaniu równoległym) nie wjechały na krawężnik – bo będzie to potraktowane jako brak panowania nad pojazdem, co skutkuje niezaliczeniem zadania! Delikatne odbicie kół od krawężnika nie powinno zostać potraktowane jako błąd.

Przy każdym parkowaniu masz prawo do jednej korekty – przy wjeździe lub przy wyjeździe ze stanowiska. Decyzję o skorzystaniu z korekty musisz podjąć samodzielnie – nie licz na jakąkolwiek podpowiedź czy sugestię ze strony egzaminatora. Niech sygnałem dla egzaminatora, że zakończyłeś wykonywanie manewru parkowania, będzie zaciągnięcie hamulca awaryjnego – to moment, kiedy egzaminator będzie miał pewność, że nie podejmujesz decyzji o skorzystaniu z korekty i że może dokonać oceny zadania. Nie zapomnij o zwolnieniu hamulca awaryjnego przed rozpoczęciem wyjeżdżania ze stanowiska!

Obowiązkowy manewr to także zawracanie na drodze jedno-jezdniowej – dwukierunkowej, z możliwością wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (np. bramy, wjazdy, podjazdy, inne drogi) – zawracanie musi się odbyć z przynajmniej jednokrotnym użyciem biegu wstecznego. Potocznie takie zawracanie nazywane jest „na trzy”. I przy tym zadaniu szalenie ważne jest sygnalizowanie zamiarów – każdorazowa zmiana kierunku jazdy/korekta musi być zasygnalizowana odpowiednim kierunkowskazem. Upraszczając: przy tym zadaniu „migamy” w tę stronę, w którą kręcimy kierownicą – niezależnie od tego, czy kierunek jazdy jest w przód, czy w tył. Przy każdej zmianie kierunku jazdy należy zachować szczególną ostrożność – pamiętaj, że od pierwszego upewnienia się, czy nie stworzysz zagrożenia wykonując to zadanie, do ostatniej zmiany kierunku jazdy/korekty minęło co najmniej kilkadziesiąt sekund – a w ruchu drogowym to sporo czasu! Z reguły jest tak, iż egzaminatorzy do wykonania tego zadania wybierają drogi mniej uczęszczane, jednak nie wyłączone całkowicie z ruchu – bądźmy czujni!
W ruchu drogowym przewidziano także zadanie, polegające na rozpędzeniu pojazdu do prędkości 50km/h i zatrzymania w wyznaczonym miejscu. Musisz wiedzieć jednak, iż nie jest to hamowanie awaryjne! Egzaminator, przygotowując osobę egzaminowaną do wykonania tego zadania powinien ją o tym ostrzec – wydając polecenie rozpędzenia pojazdu na danym odcinku drogi i zatrzymaniu pojazdu w wyznaczonym miejscu – np. na wysokości określona drzewa, przystanku autobusowego czy budynku. Ocenie w tym zadaniu podlega sposób wytracania prędkości – nie hamuj awaryjnie! W pierwszej kolejności wciśnij hamulec, a dopiero pod koniec procesu zatrzymania pojazdu należy docisnąć pedał sprzęgła, aby nie dopuścić do unieruchomienia silnika.