Skuter bez prawa jazdy?

Skuter bez prawa jazdy?

Nie ma zbyt wiele pojazdów mechanicznych, które można prowadzić bez posiadania w tym celu odpowiednich uprawnień, jakimi są przede wszystkim egzamin państwowy zdawany dla wydania formalnego dokumentu potwierdzającego, że przeszedłeś wszelkie wymagane testy i jesteś solidnie przygotowany do tego, żeby stać się kierowcą. Jest jednak opcja, aby chętni prowadzić pewną grupę pojazdów skuterowych, mogli to robić bez egzaminu i specjalnego prawa jazdy.
Zacznijmy od tego, że o stosowne uprawnienia na skuter nie muszą się ubiegać ci, którzy urodzeni zostali między dniem dwunastego stycznia 1995 roku oraz do dwunastego stycznia roku 2000, ale mają zdobytą w wyżej wymienionym przedziale czasowym kartę motorowerową. W tym wypadku, posiadacze wspomnianej karty motorowerowej mogą prowadzić wszystkie skutery, jakie są zarejestrowane jako pojazdy motorowerowe. Ogólnie nie brak tego typu maszyn i ich rynek jest naprawdę mocno zróżnicowany, więc nie mając odpowiednich uprawnień do prowadzenia motocyklu klasycznego, nie ma się co zniechęcać, gdyż spośród oficjalnie zarejestrowanych skuterów – motorowerów, zdecydowanie jest w czym przebierać.

Są to świetnie konstruowane pojazdy zwłaszcza japońskiego pochodzenia, ale też wiele jest znanych modeli wywodzących się z rynku europejskiego. Japońskie skutery z reguły odznaczają się lepszymi parametrami technicznymi, a więc i lepszą jakością, ale to idzie zaś w parze z ich wyższymi kosztami. Jeżeli natomiast chodzi o posiadaczy karty motorowerowej, ale urodzonych po 19995 roku, nie ma przewidzianych uchyleń od konieczności zyskania uprawnień do prowadzenia skuterów po drogach publicznych. Zawsze trzeba mieć wybraną kategorię prawa jazdy.
Napisane przez:

Ubezpieczenia komunikacyjne- czym są?

Jako polisy ubezpieczeniowe określa się ubezpieczenia majątkowe, które odnoszą się do Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Dodatkowo mowa tu o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Terminem ubezpieczenia komunikacyjne definiuje się przede wszystkim powszechne majątkowe produkty, które podlegają polisom ubezpieczeniowym w naszym kraju wśród towarzystw ubezpieczeniowych. W szczególności mowa o ochronie jaka obejmuje pojazdy mechaniczne czyli auta, motory itd.

Wydziela się kilka typów ubezpieczeń komunikacyjnych, do jakich warto wliczyć między innymi obligatoryjne ubezpieczenie komunikacyjne OC, a więc odpowiedzialności cywilnej, AC, czyli Autocasco, a także Assistance czy NNW. Co do kwestii gwarancji, jakie poszczególne produkty ubezpieczeniowe zapewniają, to jest tu sporo odmienności, a zakres uzależniony jest stricte od charakteru danego ubezpieczenia i oczywiście od składki, jaką płacimy.
Wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem komunikacyjnym są narzucane odgórnie poprzez kodeks cywilny, który także je reguluje. Mowa tu o wszystkim, co tyczy się ruchu lądowego. W tych właśnie przepisach pojawia się wzmianka o umowie ubezpieczeniowej, a także szczegółowo wyjaśnione zostaje, co uwzględnia świadczenie ubezpieczeniowe. Co więcej, bardzo istotne są ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, jak i ustawa dotycząca działalności ubezpieczeniowej. Wszystkie ubezpieczenia komunikacyjne wymienione powyżej są dodatkowe i nieobowiązkowe, poza obligatoryjnym produktem jakim jest OC.
Napisane przez:

Po co mieć OC?

Chcesz mieć swój pierwszy własny samochód? Samo zdanie egzaminu na prawo jazdy będzie za małym krokiem przybliżającym Cię do w pełni prawnego przemieszczania się jako oficjalny uczestnik ruchu drogowego w Polsce. Oczywiście pierwszy krok to zdanie testu na prawo jazdy i odbiór dokumentu, ale kolejne kwestie, jakie także trzeba wziąć pod uwagę, to wykupienie polisy ubezpieczeniowej na pojazd mechaniczny, jakiego mamy być pełnoprawnymi, formalnymi właścicielami.
Jeżeli chodzi o sensowność opłacania składek za OC, czyli ubezpieczenie komunikacyjne odpowiedzialności cywilnej, to wydaje się być może, że jest to jedynie zbędna kwota, która prowadzi wyłącznie do wzbogacenia się towarzystw ubezpieczeniowych, ale nic bardziej mylnego! Płacisz, bo gdy doprowadzisz do jakichkolwiek szkód osobom trzecim, się będziesz musiał ponosić strat z własnego domowego budżetu.

Wszystko, co związane jest z pokryciem szkód powstałych z Twojej winy u kogoś innego, zostanie opłacone przez Twojego ubezpieczyciela, zatem nie ma co grymasić, gdy co roku trzeba powędrować do wybranego oddziału konkretnej marki towarzystwa ubezpieczeniowego i opłacić obowiązkowe OC. W grę wchodzić mogą naprawdę gigantyczne kwoty, jeżeli chodzi o rekompensatę powstałych strat, więc nie ma sensu niepotrzebnie ryzykować. Jeżeli nie zastosujesz się do wymogów natury prawnej względem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, niestety w przypadku kontroli drogowej, zapłacisz słoną karę finansową. Polisa OC musi być dla każdego zarejestrowanego pojazdu, nie ma tu znaczenia czy z wozu korzystasz czy garażujesz.
Napisane przez:

Prawo jazdy 2023 – możliwe zmiany

W zakresie kształtowania regulaminów zasad dotyczących zdawania egzaminów na prawo jazdy ciągle pojawiają się przeróżne modyfikacje. Ostatnie lata to czas napiętych sytuacji wśród kursantów, którzy musieli zmierzyć się z kompletnie odmienną formułą niż do tej pory. Konsekwencją tego stało się mocne zaostrzenie przepisów, porównując je z tym, co było jeszcze parę lat temu. Jak jednak zapowiada się na bieżący rok, już wkrótce można spodziewać się kolejnych istotnych przekształceń. W niniejszym poradniku podpowiemy, na co się powinni szykować ci, którzy chcą zyskać prawo do prowadzenia pojazdów mechanicznych w najbliższym czasie.
Wychodząc naprzeciw przeróżnych pogłoskom dotyczącym idących zmian, przygotowaliśmy krótki i zwarty poradnik dla kompletnie niezorientowanych. Otóż najważniejszą datą dla przyszłych kierowców jeszcze do niedawna miał być dzień czwartego czerwca minionego roku. Powód? Zapowiadano wtedy przełom, jeśli chodzi o egzamin i wymogi dotyczące zdobywania prawa do jazdy autami.

Mówiono jasno- będzie bardziej restrykcyjnie. Nie było tak jednak ostatecznie, gdyż zmieniono daty i na dziś dzień faktycznie Ministerstwo Cyfryzacji, co jakiś czas, zapowiada wprowadzenie zmian w 2019 roku. Są jednakże pewne propozycje, które rzeczywiście są brane pod uwagę. O czym mowa? O tym dowiesz się w kolejnych tekstach naszego serwisu. Na pewno chcemy jednakże potwierdzić, że jeśli w ogóle te zasady zostaną wprowadzone, to wcześniej muszą być poprzedzone usprawnieniem systemu CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
Napisane przez:

Autocasco – ochrona dodatkowa

Kiedy zyskujesz uprawnienia w postaci prawa do jazdy pojazdami mechanicznymi, zawsze zobowiązany jesteś do tego, by zanim kupisz swój pierwszy wóz, nawiązał współpracę z wybranym przez Ciebie towarzystwem ubezpieczeniowym. Po co? Obligatoryjnie każdy kierowca musi posiadać polisę OC, czyli pakiet odpowiedzialności cywilnej. Z kolei jeśli kierowca jest przezorny, a także rozsądnie i odpowiedzialnie podchodzi do faktu, iż staje się uczestnikiem ruchu drogowego, warto aby zainwestował też w pakiety dodatkowe, jakimi są ubezpieczenia komunikacyjne Autocasco, czyli AC.

Generalnie ciężko jest stwierdzić, co takiego uwzględnia Autocasco, zwłaszcza gdy mowa o świeżo upieczonych zmotoryzowanych bądź kierowcach z bardzo długim stażem funkcjonowania na trasie. AC na pewno jest znakomitą ochroną na wypadek kradzieży, czy też uszkodzenia wozu bądź jego zniszczenia. Wszelkie zasady wiążące się z Autocasco określone zostają w OWU, a więc Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. AC może zapewnić stosowne zabezpieczenie wtedy, kiedy do jakichkolwiek szkód w Twoim aucie dojdzie z Twojego powodu, więc widzisz chyba jak istotne jest aby wyposażyli się w ten rodzaj ubezpieczenia komunikacyjnego młodzi kierowcy, którzy ledwo co zdali egzamin na prawo jazdy. Ponadto Autocasco obowiązuje w przypadku kradzieży, w związku ze stratami poniesionymi przez wybuch, pożar, uszkodzenia przez zwierzęta, czy też osoby trzecie, a także pogodę, czyli zjawiska atmosferyczne takich jak wichury, podtopienia, powodzie, uderzenia piorunów, lawiny, zapadanie się ziemi, gradobicie.
Napisane przez:

Autocasco

Autocasco to jedno z najpowszechniejszych ubezpieczeń komunikacyjnych, które znane jest powszechnie pod skrótową nazwą AC. Jest to coś, co obowiązkowe nie jest, tak jak obligatoryjne dla wszystkich posiadających prawo jazdy, ale jednak – warto jest się w ten pakiet ubezpieczeniowy wyposażyć. Po co? Sprawdź to dalej.

Autocasco jest to polisa dobrowolna, jaka uwzględnia Twój pojazd mechaniczny na wypadek rozmaitych szkód i oczywiście są pewne standardy, jakie zawsze w sferze Autocasco występują, ale jednak warto podkreślić, że najczęściej ten typ ubezpieczenia komunikacyjnego kształtuje się indywidualnie na linii klient oraz towarzystwo ubezpieczeniowe. Musimy stwierdzić też, że istnieje kilka opcji AC, a więc zmotoryzowany może mówić o pakiecie standardowym oraz o pakiecie dodatkowym, jaki zawiera mocne rozszerzenia świadczonych usług na wypadek rozmaitych zdarzeń drogowych i losowych. Autocasco jest świetnym rozwiązaniem nie tylko dla przezornych, ale przede wszystkim dla nowo wkraczających na drogę kierowców, którzy jednak nie mają takiego doświadczenia, jak inni już zaawansowani przez wieloletnią jazdę. Musimy zatem stwierdzić, że autocasco to swego rodzaju ochrona i taryfa ulgowa, nawet gdybyśmy z naszej własnej winy doprowadzili do nieszczęśliwych wydarzeń na szosie, na skutek których nasz pojazd mechaniczny będzie zniszczony kompletnie, uszkodzony, czy też zostanie skradziony. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe dysponuje kompletnie innymi polisami, więc nie ma co w tej kwestii generalizować, a wszystkie proponowane warunki prezentowanych potencjalnym klientom określone zostają zawsze w regulaminie, jakim jest OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia.
Napisane przez:

Ubezpieczenie pojazdu

Zdając egzamin na prawo jazdy, praktycznie każdy decyduje się na to, aby nawet jako świeżo upieczony zmotoryzowany, nabyć swój pierwszy własny pojazd mechaniczny. Niemniej jednak wiąże się to z większą inwestycją niż się to na pierwszy rzut oka wydaje. Samo posiadanie wydzielonego budżetu na zakup pojazdu mechanicznego to jedno.

Druga równie istotna i co ważne i godne podkreślenia – obligatoryjna – kwestia to natomiast posiadanie aktualnej polisy ubezpieczenia komunikacyjnego jakie w naszym kraju jest obowiązkowe czyli OC, a więc ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Nie brak sceptycznie do tego tematu nastawionych, którzy uznają, że posiadanie bieżącego OC to wyłącznie nabijanie kasy towarzystwom ubezpieczeniowym, bo przecież jakie jest ryzyko, że to akurat my będziemy uczestniczyć w nieszczęśliwym zdarzeniu drogowym. Niestety, ryzyko jest i bardzo często nie chodzi już nawet o nasze przewinienia, ale o to, że na drodze nie przewidzimy, z kim mamy do czynienia- czy tego chcemy, czy nie, dlatego jako rozsądni i wiadomi uczestnicy ruchu drogowego, obowiązkowo powinniśmy postawić na właściwe i niemożliwe do pominięcia chcąc prowadzić bezpiecznie, ubezpieczenie komunikacyjne OC. Jest to kilkaset złotych z reguły, a kierowca, zwłaszcza tez świeżo upieczony, który dopiero zdał egzamin na prawo jazdy, może spać spokojnie, że jakby co, to nie ponosi żadnych opłat z własnego budżetu domowego i nie zostaje obarczony wydatkami. Jest to istotne w momencie szczególnie takim, kiedy to z naszej winy doszło do powstania jakichś szkód.
Napisane przez:

Mam prawo jazdy, jakie ubezpieczenie?

Jeżeli poczytasz Ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to będziesz wiedzieć, czym w ogóle są ubezpieczenia komunikacyjne oraz jasno stwierdzisz wyraźną różnicę między poszczególnymi ich typami. Na pewno w niniejszym tekście podpowiemy świeżo upieczonym zmotoryzowanym, którzy od razu po zdaniu egzaminu państwowego na prawo jazdy, nabyli nowy pojazd mechaniczny stanowiący ich pierwszy wóz.
Ubezpieczeniem obligatoryjnym jest polisa OC, czyli odpowiedzialności cywilnej.

Obejmuje ona rekompensatę szkód przez towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym nawiążemy współpracę w momencie, gdy z naszej winy dojdzie do wypadku drogowego, stłuczki, kolizji, nieszczęśliwego zdarzenia na drodze. Nie musimy się tłumaczyć, o ile nie jechaliśmy pod wpływem alkoholu czy tez środków odurzających, zawsze możemy liczyć na rekompensatę ze strony ubezpieczyciela, któremu zapłaciliśmy nie małą z reguły kwotę za nasze ubezpieczenie OC.
Ubezpieczenie, o którym mowa powyżej to punkt obowiązkowy, aby stać się pełnoprawnym kierowcą w Polsce. Nie ma sposobności, aby podczas nawet zupełnie rutynowej kontroli uchylić się od odpowiedzialności związanej z tym, że nie posiadamy ważnego OC. Musimy je mieć zawsze, a jego brak wiąże się z bardzo poważnymi konsekwencjami przede wszystkim natury finansowej. Otóż, zacznijmy od tego, że kiedy doprowadzimy do zdarzenia na trasie, to nie mając podpisanej umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym, wszelkie straty osoby trzeciej, której wyrządziliśmy konkretne szkody są ponoszone z naszego prywatnego domowego budżetu. Ponadto, podczas kontroli drogowej brak OC jest surowo karany bardzo wysokimi kwotami kar finansowych.
Napisane przez:

Prawo jazdy na motocykl

Jeżeli chcesz móc prowadzić motocykl, obowiązkowo musisz zdać testy, podobnie jak egzamin na standardowe prawo jazdy uprawniające do prowadzenia pojazdów mechanicznych kategorii B. Otóż o jakich wymogach mowa? Zobacz, co zawarliśmy w dalszych akapitach.
Po pierwsze, zaczynamy od papierologii. Nie obejdzie się bez sterty wymaganych odgórnie dokumentów, jakie kursant i przyszły motocyklista będzie musiał dostarczyć. Bez tego nie ruszy cała machina przybliżająca nas do otrzymania upragnionych uprawnień. Nie jest to coś przyjemnego, ale tego etapu nie ma szans pominąć.

Otóż, po pierwsze zdawanie prawa jazdy na motocykl zawsze łączy się ze skompletowaniem wszystkiego, co składa się na profil kandydata na kierowcę, czyli tak zwane PKK. Jest to wniosek pozwalający na to, aby kursant zaczął kurs a następnie ustalił datę egzaminu. Pobieramy wniosek online, a następnie wypełniamy cały formularz i drukujemy go. Obowiązkowo musi być wydruk dwustronny w formacie A4. Następnie, do wniosku dostarczamy zdjęcie, jakiego wymiary mają być również stricte określone, to jest 35 na 45 milimetrów, a więc jest to standardowe zdjęcie paszportowe. Następny krok to badanie lekarskie, w jakim pod lupę brany jest w szczególności wzrok oraz słuch przyszłego motocyklisty. Wszystkie papiery wraz ze zdjęciem donosimy do wydziału komunikacji, gdzie należymy ze względu na miejsce zamieszkania. Wystarczy wejść na stronę online placówki urzędowej w danej miejscowości i od razu możemy zarezerwować sobie wizytę, nie czekając do tego w kolejkach.
Napisane przez:

Prawo do jazdy – tego można się spodziewać

Bieżący rok ma nieść za sobą w kwestii zdawalności egzaminu na prawo jazdy zdecydowanie największe i najbardziej restrykcyjne zmiany, które obejmować będą tak wprowadzanie nowych ograniczeń, których do tej pory nie było, bądź nie były one aż tak potężne w swej skali, albo zaostrzenie przepisów jakie dotychczas obowiązywały. O konkretach więcej w dalszych fragmentach.
Jeśli chodzi o okres próbny, bo o tym mówi się najwięcej, to będzie to dwa lata, których nie da się nijak obejść, bez względu na to, jak i za którym podejściem ostatecznie kursant zdał pozytywnie egzamin państwowy.

Ograniczenia są niezbędne, co istotne i warte podkreślenia, nie tylko wśród kierowców świeżo upieczonych, którzy po raz pierwszy w swoim życiu zyskali uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych w kategorii B, ale także i zmotoryzowanych, którzy prawo do jeżdżenia autami utracili i niestety muszą w roku bieżącym przystąpić do egzaminów na nowo. Co więcej, warto wyszczególnić jeden fakt, że dwuletni okres próbny obowiązuje u zmotoryzowanych jakim cofnięte zostały uprawnienia poprzez ponowne przekroczenie limitu punktów, czyli przekroczeniu pułapu dwudziestu czterech punktów karnych za naruszanie obowiązujących wymogów ruchu drogowego narzuconych przez kodeks drogowy, w przeciągu ostatnich pięciu lat od momentu, gdy wydane zostało im skierowanie na odbycie kursu reedukacyjnego. Co więcej, planowane są pewne modyfikacje w zakresie wspomnianego powyżej kursu reedukacyjnego, jakie nie są jeszcze nigdzie potwierdzone i nie do końca można je uznać za pewne i wiążące, ale jeśli to, co zapowiadano uda się wdrożyć w życie przyszłych kursantów, to kurs reedukacyjny będzie trwał prawdopodobnie jakieś cztery dni. Nie jest też nijak jeszcze ustalone, ile dokładnie ma kosztować, ale pojawiają się prognozy wskazujące na pułap pięciuset złotych. W momencie, gdy w przeciągu pięciu lat od ukończenia pozytywnie kursu zmotoryzowany ponownie przejdzie próg limitu dwadzieścia cztery punkty, zmuszony zostanie do kolejnego zdawania egzaminu na prawo jazdy.
Napisane przez: